GR | EN
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ 2007

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ 2007 ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ. Η ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ  ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΙΣ  ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.

Σύμφωνα με  τα αποτελέσματα της  έρευνας  για την ΕΚΕ από την ερευνητική ομάδα 2007 του  ATHENS GSM

Υπάρχει μεγάλο κενό στην εφαρμογή της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στην μικρομεσαία επιχειρηματική ιδιοκτησία, αν όμως η ΕΚΕ εφαρμοστεί συστηματικά και όχι ευκαιριακά, μπορεί να αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, να αλλάξει τις δομές και να προβάλλει το κοινωνικό πρόσωπο της ελληνικής επιχείρησης

Αυτό ήταν το κύριο συμπέρασμα που ανέδειξε η  πανελλαδική έρευνα για την ΕΚΕ που παρουσίασε η ερευνητική ομάδα του ATHENS GSM – NOTTINGHAM TRENT UNIVERSITY. «Η εφαρμογή της ΕΚΕ στη μικρομεσαία επιχείρηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο το κράτος υποστηρίζει και ενισχύει την εφαρμογή της. Σε αυτό το πλαίσιο, εμφανής είναι και η έλλειψη σχετικής επιχειρηματικής παιδείας», επεσήμαναν οι αναλυτές της έρευνας, θέτοντας το ζήτημα της εκπαίδευσης στην ανάπτυξη της ιδέας της επιχειρηματικής ηθικής, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας, που έγινε παρουσία επιχειρηματιών, στελεχών μεγάλων εταιρειών και εκπροσώπων ελληνικών και διεθνών δικτύων που ασχολούνται με την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη.

Ο Ακαδημαϊκός Αντιπρόεδρος του ATHENS GSM Δρ. Χρήστος Αθανασούλης, έθεσε το ζήτημα του κατά πόσο η ΕΚΕ για την ΜΜ επιχείρηση είναι μια «μόδα» (fad) η οποία θα υιοθετηθεί συστηματικά, ενώ ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Διοίκησης Επιχειρήσεων κ. Στέλιος  Ζαραφόπουλος εξέφρασε την πεποίθηση του ότι η ΕΚΕ θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σύγχρονο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την ελληνική ΜΜ επιχείρηση. 

Σήμερα ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας θεωρεί την έννοια της ΕΚΕ ξένη προς αυτόν, «ξενόφερτη», «πρακτική των πολυεθνικών», και δεν έχει παράδειγμα για την εφαρμογή της, επεσήμανε η Senior Consultant κ. ¶ννα Σταθοπούλου και ο Επικοινωνιολόγος κ. Γιώργος Καπελαρής, καθηγητές του ATHENS GSM, οι οποίοι επεξεργάστηκαν και ανέλυσαν τα αποτελέσματα της έρευνας. Όπως τόνισαν, για τον έλληνα επιχειρηματία  η ΕΚΕ αποτελεί μέρος της προσωπικής του ηθικής και όχι μέρος της στρατηγικής ανάπτυξης της επιχείρησης του, ενώ θεωρεί την ΕΚΕ ως επέκταση της προσωπικής του ηθικής  ή/και της ηθικής που επικρατεί μέσα στην επιχείρηση, τονίζοντας ότι «αυτό κάνει καλό στην ψυχή και όχι στο μαγαζί».

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας η κατά τόπους νοοτροπία των επιχειρηματιών διαφέρει, όμως όλοι συγκλίνουν στο ότι θα έβλεπαν το ζήτημα εφαρμογής της ΕΚΕ θετικά, εάν μπορούσαν να υπερνικήσουν τα σημερινά εμπόδια στη δραστηριότητά τους όπως: Τη ρευστότητα, την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, στρατηγικού σχεδιασμού, «παραδείγματος» ή «προηγουμένου». Η ελληνική κοινωνία τείνει πλέον να αντιμετωπίζει τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες με σεβασμό στην προσπάθεια που καταβάλουν. Και αυτό κυρίως ,διότι, η ανάπτυξή της ΜΜ επιχείρησης μπορεί να συμβάλλει στην καταπολέμηση της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού ευπαθών ομάδων.

Οι δράσεις που προτάθηκαν από την ερευνητική ομάδα ATHENS GSM Research Team 2007, περιστρέφονται γύρω από ενέργειες κοινωνικής ευθύνης οι οποίες θα αλλάξουν τις δομές της ΜΜ επιχειρηματικότητας και δεν θα αφορούν μόνο στην οικονομική ανταπόδοση της εφαρμογής της. Κάποιες από αυτές είναι η ανάδειξη της βιωματικής ΕΚΕ του ΜΜ επιχειρηματία και η θεσμοθέτησή της, η ενίσχυση της ηθικής διάστασης στη λειτουργία μιας επιχείρησης, η ενημέρωση του κοινού, τα φορολογικά κίνητρα και η δημιουργία παραδειγμάτων από αρμόδιους φορείς. Η έρευνα ανέδειξε το περιβάλλον, τη ρύπανση και την ανακύκλωση ως τους κύριους τομείς για δράσεις ΕΚΕ για ΜΜ επιχειρήσεις.

Η ημερίδα για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της ΕΚΕ διοργανώθηκε με την υποστήριξη της Ελληνικής Ακαδημίας Διοίκησης Επιχειρήσεων

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΜΜΕ

Στόχος της έρευνας ήταν να αναδειχθούν οι κοινωνικές πρωτοβουλίες, αλλά και οι δυσχέρειες στην προσφορά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην κοινωνία, στην αγορά  και το περιβάλλον, την ανάπτυξη και τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, την υγεία, τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Τα κύρια Συμπεράσματα της έρευνας είναι τα ακόλουθα:

Οι ενέργειες στην κατεύθυνση προόδου της Ε.Κ.Ε. προάγονται σε σημαντικό βαθμό από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, αλλά ενισχύονται από τη νομοθεσία και το κράτος.

Σήμερα, πολλές φορές η Ε.Κ.Ε. προσεγγίζεται αποσπασματικά και εκτός στρατηγικού σχεδιασμού.

Σε πολλές περιπτώσεις οι δράσεις αναπτύσσονται ευκαιριακά χωρίς ναπαρακολουθούνται από μηχανισμούς προσαρμογής στις απαιτήσεις και στις προσδοκίες των πολιτών/καταναλωτών.

Οι δράσεις συγκεντρώνονται  σε πρακτικές ενεργειών εταιρικής φιλανθρωπίαςκαι λιγότερο σε δράσεις προώθησης συγκεκριμένου στόχου.

Η έρευνα διαπιστώνει ένα μεγάλο κενό στην εφαρμογή της Ε.Κ.Ε.  στο επίπεδο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Πολλοί ΜΜ επιχειρηματίες γνωρίζουν ‘από εμπειρία‘ τι πρέπει να κάνουν σε σχέση με την Ε.Κ.Ε. και όχι βάση οργανωμένου μοντέλου εφαρμογήςΗ εκπαίδευση και οι φορείς της είναι οι φυσικοί σύμμαχοι των επιχειρήσεωνσε αυτήν την προσπάθεια. Από τα ποσοτικά αποτελέσματα της έρευνας, αναδείχτηκε η προσφορά της ΜΜ επιχείρησης σε επίπεδο κοινωνικής ανάπτυξης, αφού το 75% απάντησε ότι συμβάλει πολύ και ικανοποιητικά. Στο ερώτημα κατά πόσο το έργο των ΜΜΕ στηρίζει την οικονομική ανάπτυξη το 68% απάντησε ότι συμβάλει πολύ και ικανοποιητικά. Ως προς το πόσο κοινωνικά υπεύθυνος είναι σήμερα ο Έλληνας μικρομεσαίος επιχειρηματίας, ποσοστό 55% απαντά λίγο και ελάχιστα, 32% ικανοποιητικά, 8% πολύ και 5% πάρα πολύ. Το 44% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι  η ΜΜΕ δυσκολεύονται στην προσέλκυση ικανών ταλαντούχων στελεχών , ενώ το 33% απάντησε ότι η προσέλκυση ικανών στελεχών είναι ικανοποιητική. Το 55% ωστόσο πιστεύει ότι δύσκολα η ελληνική επιχείρηση μπορεί να διατηρήσει το ικανό και ταλαντούχο δυναμικό της.

Η έρευνα,  ή οποία διεξήχθη μέσα στα πλαίσια των ακαδημαϊκών και επιμορφωτικών προγραμμάτων του ATHENS GSM από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Ιούλιο του 2007, είχε ποιοτικό και ποσοτικό χαρακτήρα. Το ποιοτικό μέρος της έρευνας πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο με τη μέθοδο των  ομαδικών συναντήσεων (focus groups), με τη συμμετοχή στελεχών μικρομεσαίων επιχειρήσεων και συντονίστηκαν από την Senior Consultant και εισηγήτρια Μεθοδολογίας του ATHENS GSM ¶ννα Σταθοπούλου. Η ποσοτική έρευνα διεξήχθη, μέσα στα πλαίσια των συνεδρίων του Προγράμματος Βελτίωσης Προσωπικών Ικανοτήτων «Αναπτύσσοντας τις Δεξιότητες του Ηγέτη Manager του 2030, και αναλύθηκε από τον Strategist  και καθηγητή Ποσοτικών Ερευνητικών Μεθόδων του ATHENS GSM Γιώργο Καπελλαρή.

Η έρευνα σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την  ερευνητική ομάδα του ATHENS GSM  Research Team 2007 με επικεφαλής τους Δρ. Μιχάλης  Πετράκης, Δρ. Χρήστος Αθανασούλης, η Senior Consultant κυρία  'Αννα Σταθοπούλου,  ο Επικοινωνιολόγος κύριος Γεώργιος Καπελλαρής, Δρ. Μαρία Ραμματά,  Δρ. Κωνσταντίνος Πρίπορας, και  Δρ. Αρετή Βαλασίδου.  Η επεξεργασία των δεδομένων και οι σχετικές αναλύσεις έγιναν από την Εταιρεία 4dm Σύμβουλοι Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων ΕΠΕ, η οποία εξειδικεύεται σε ζητήματα στρατηγικής ανάπτυξης, επίτευξης στόχων και επικοινωνίας στο χώρο των ελληνικών ΜΜ Επιχειρήσεων.